1. uge på pulver

Så gik første uge på ren pulverdiæt. Og hvordan er det så gået?
Tjohh, de første dage gik sådan set fint, uden de store udfordringer.
Vi skal spise 4 x pulver om dagen samt 4 poser protein, der sammenlagt giver ca. 800 kcal.
Det er ikke meget.
Jeg oplever da også en træthed, eller rettere energimangel, da jeg hurtigt opbruger resurserne vi har i kroppen til at forbrænde.
De depoter er selvsagt tømte og derfor bliver det direkte fedtforbrænding, kendt som ketose, og det kræver noget ekstra af kroppen.
Har de sidste dage også oplevet sult, og det er faktisk irriterende. Når jeg så samtidig kigger på vores oprindelige plan for sommeren, med tur rundt til mejerier og smage og lære om ost, besøge gårdudsalg og tilberede lækre ting med de lokale produkter, tjah, så bliver det ikke bedre ;o(
Men den mulighed vender tilbage.
Min søde kone bakker mig op i dette projekt og vi kommer til at skubbe ferien til senere, tage et par enkelte dage hvor vi kan tage på tur, men hvor det ikke handler så meget om mad.
Og det er helt ok.
Som det fremgår af “termometrene” forsvinder der også kilo fra kroppen. Over 4 kilo på den første uge er jo fint.
Det kommer nok ikke til at fortsætte med den hastighed, men et sted mellem 2 – 3 kilo pr. uge skulle det gerne være.

Mit mål er uforandret når det kommer til vægttabet, at lande på 78/79 kg. Det bliver hårdt, ja, men ellers har det ikke nogen værdi.

Er klar til 1 uge mere og håber på bedre energi, mindre sult og godt vægttab.

Mangler lidt energi …

8,640,000!

Det er et stort tal. Men også et meget flygtigt tal og det minimeres hurtigt.
Faktisk er det antallet af sekunder til jeg skal løbe 1/2 maraton i Bremen.
100 dage er der til idag.
Og døgnet indeholder 86400 sekunder.
De 2 tal ganget med hinanden giver overskriften.

Og der kom mail fra løbeledelsen i dag. De satser stadig på gennemførelse af løbet, med et andet setup, klart nok, men stadig afvikling af løbet.
Spændende.
De vil træffe en beslutning senest d. 15/7 om de aflyser eller afvikler.
Men ligemeget hvad, så løber jeg et halvmaraton d. 04/10.
Om det bliver i Bremen eller et andet sted må tiden vise, men jeg løber.

Imens går tiden, og overskriften er allerede forkert.
Det gør ikke så meget, da jeg føler at sekunderne er brugt fornuftigt i perioden.

Får også løbet lidt, ikke så meget jeg gerne ville, men der er ikke så meget energi tilbage i kroppen.
Har passet min pulverkur siden mandag og den begynder at sætte sit aftryk.

Men 3 km her til morgen, før det blev alt for varmt.
Skal dog nok nå at blive klar, helt sikkert. For at mindske risiko for skade, betyder belastning af knæ meget for mig, og den nedsatte vægt vil være lige så vigtig som at få løbet, ihvertfald her i begyndelsen.

Er dog lidt sulten meget af tiden.
Det går over, energien kommer tilbage og det bliver lidt køligere i næste uge.

100 dage til starten, i Bremen eller et andet sted, og jeg vil være klar.
Trimmet, trænet og tændt.

Igang med forsøg ;o)

Igår, mandag d. 22-06 startede BEEF forsøget for os på hold 13. Vi er det sidste hold i hele forsøget og jeg er, det ved jeg positivt, den absolut sidste deltager, og jeg kom med på et afbud, næsten da færgen var sejlet.
Men med er jeg altså og det er cool nok.
Og hvad er det så jeg er med i?
Jo, vi skal altså tabe os min 8% over 4 uger, og hvis jeg kan blive ved med at spise dette pulver i 8 uger, uden yderligere indtag, så er der også en ret stor sandsynlighed for, at vægttabet bliver noget mere.
Med pulveret får jeg ca. 800 kalorier om dagen og da min system kræver ca. 2200 kalorier for at gå i nul, så er der et solidt dagligt underskud på den konto, og netop den konto er jo der, hvor fedtopsparingen har været lidt rigelig.
1 kg fedt er 7000 kalorier (Jo der et 9000 kalorier RENT fedt) med med væskebinding, fibre og andet godt lander vi på 7000 kalorier.
I dette tilfælde hvor jeg opnår et underskud på 2200 – 800 = 1400 kalorier om dagen i 8 uger giver det et matematisk vægttab på (1400×56) = 78400 kalorier, og hvis vi dividerer det med 7000, ja så lander vi på godt og vel 11 kg.
Og det er jo i den grad rigeligt for at komme videre til den næste del af forsøget, men det er ikke nok for mit personlige mål, der jo er 16,6 kg.
Men det skal bare være før jeg skal løbe Bremen i oktober, så det giver lidt tid.

Det er jo dejlig nemt at sidde her og regne det hele ud, men det taber jeg mig ikke synderlig meget af.
Så det kræver at jeg kan holde fast i samtlige 8 uger.
Jeg tror på det.

Tal og %´er…

I højre side er der to “termometre” og der registrer forløbet ved mit vægttab.
Og der arbejder jeg med 2 mål.
Det ene er de 8% jeg SKAL levere for at komme videre i forsøget, hvor vi skal testes for proteiner i kosten tilført af oksekød. Mere om det senere.

Det andet mål er mit eget ønske om vægttab i HELE forløbet, med deadline til Bremen Marathon 4/10, hvor forsøget næsten også slutter.

Med en startvægt på 95,6 kg vil 8% være 7,7 kg. Det er så de 100% på den grønne søjle. Når jeg så taber mig efterhånden, så hedder det altså (tabt vægt/7,7×100) eksempel: vægttab 2 kilo.
Altså 2/7,7×100=25,9%

Og det samme i den blå søjle, hvor mit mål er lidt større vægttab. Vil gerne på 78 kg. Trukket fra 95,6 giver det 17,6 kg. Det er altså de 100% i den blå søjle.

For at finde procenten jeg har tabt, bruges samme formel som ovenfor, men der kommer dog et lidt andet resultat ud.

Håber det giver mening og hvis du har lyst, så del gerne dine procenter også.
God dag

3d human character that push a big percent symbol

21,0975 km

Så langt er et halvmaraton. En distance der de senere år er blevet rigtig populær, og det skyldes nok, at der er tale om et løb der er udfordrende, uden dog at kræve de samme forberedelser som den dobbelte distance, nemlig det klassiske maraton, der som bekendt er 42,195 km.
Samtidig så er der ikke meget tilbage i kroppen efter et maratonløb og det kræver noget restitution, hvor imod det ikke gør sig gældende på helt samme måde ved de 21,0975 km.
Men ligegyldigt hvilken distance jeg løber, er der hver gang et element af konkurrence i at komme så hurtigt gennem løbet som jeg nu formår.
Og lad mig lige slå fast, at når jeg snakker “hurtigt” er det KUN ud fra mine præmisser og det mener jeg iøvrigt er det eneste rigtig at måle sig mod.
Vi kan alle finde løbere der er voldsomt meget hurtigere end os selv, men hvlken værdi har det for os at holde tiderne op mod hinanden, når der er så mage faktorer i spil, som der er ved et løb?
SÅ, jeg konkurrerer kun mod mig selv og ingen andre.
Min bedste tid på et helt marathon er sat i Hamborg og lyder på 4 timer 11 minutter. Og der var jeg godt tilfreds med.
Mit håb er at komme under de 4 timer på et tidspunkt. Lad os se om det sker.
Min bedste tid på et officielt 1/2 maraton er jeg derimod lidt usikker på, men min udfordring er hver gang at komme under 2 timer.
Det har jeg været, ihvertfald een gang, nemlig til Powerade Halvmaraton i 2012 (det der idag hedder CPH HALF) hvor min sluttid blev 1 time og 59 minutter og 19 sek.

Men nu sætter jeg så jagten ind igen. En bedre tid i Bremen vil klart være et mål. Med jagten på et vægttab, i kombination med kontinuerlig træning, bør det være realistisk at slå min gamle tid.
Jeg satser på at komme af med 16 kg, og man regner med at 1 kg gør os ca. 0,30 sek. hurtigere pr. km. Og det er kun grundet vægten.
Beregn hvad det vil betyde for dit løb her

Så hvis det hele går op i en højere enhed, og hvorfor skulle det ikke gøre det, så kan jeg se frem til at være min. 8 minutter hurtigere i Bremen, minimum.

Det glæder jeg mig til ;o)



95,6 kg.

Det er min startvægt når forsøget går igang.
Jeg har meldt mig som forsøgsperson til et vægttabsprogram med fokus på stabilisering af tabet ved hjælp af protein.
Først skal vi, deltagerne, opnå et vægttab på min. 8% over 8 uger.
Dette kommer til at ske ved at leve af pulver til ALLE måltider i 8 uger.
Om det bliver hårdt?
JEPS, ingen tvivl om det.
Dog er jeg sikker på, at de første 4 dage er de værste, og så det at tygge.
Vi kan dog spise tomat, agurk og salat dagligt, i afmålt mængde og UDEN dressing eller andet tilsat.
Set i forbindelse med mit løb og min ønske om at komme tilbage på de lange distancer, halvmarathon og hel marathon (måske) så er det næsten bydende nødvendigt at komme ned i kampvægt.
De fleste af mine marathons er løbet på en vægt mellem 81-83 kg. Og det er fint.
Kan jeg komme ned på 79 vil det være helt super.

Det hold på jeg er tilknyttet starter d. 22/6-2020 og så bliver vi ved i 8 uger med pulver.
Så der er altså om en uge fra idag.

Indledningsvis er jeg blevet vejet, DXA scannet, målt og visiteret på en række områder.

Det befriende ved disse test, er, at det er helt uden følelser og menneskelig omsorg.
Resultatet oplyser koldt og klart at jeg er for fed, punktum.

Det gode er, at det kan jeg gøre noget ved, og det gør jeg nu.

Klar til Bremen?

Har købt startnummer til Bremen halvmarathon d 4-10-2020

Jeg VIL igang med løbet igen. Der er KUN fordele ved at løbe. Alligevel er det svært for mig at komme afsted og har været det længe.
Kommer lige igang med at løbe et par ture og så går det i sig selv igen…

NU skal det være.
Har jeg sagt det før?
Masser af gange.
Hvad er så grunden til at dette bliver anderledes?

Åhh, du. På et tidspunkt bliver det bare nok. Og det er lettere at løbe i solskin end regn og rusk.
Men det er ikke bare det.

På turen idag, hvor det er en måned siden sidste løbetur, fungerede hele kroppen fint.
Ingen smerter i knæ, intet med hoften og intet med noget som helst.

Og så er det fedt at løbe. Ro i hovedet, smukke omgivelser, glade løbere man møder og hilser på, og dejligt at komme tilbage efter turen.

Der er 133 dage til starten går i Bremen. Til den tid må vi gerne løbe mange sammen, eller i store grupper.
Det svarer også til 20 uger og der er jeg klar inden, helt sikkert.

Så nu er der lavet løbeprogram med NRC som vi siger ;o) (Nike Run Club) der tilbyder gratis løbeprogram og alt mulig måling og hejs og det er fint.
Det fungere perfekt med Applewatch, så det er optimalt.

Nu er det jo bare sådan, at programmer, smarte ure og velfungerende apps ikke gør det for mig…
Jeg må selv i skoene og afsted.
Så det gør jeg
Denne gang
Skal vi vædde??

Løbetur Lørdag 23-05-2020